Поїздами по Європі

Поїздами по Європі!

 

Мануал по використанню поїздів для подорожей по Європі!

 
По СНД дивись тут
 
 
Зауваження!
 
Автор статті їздив поїздами по Польші,Словаччині,Угорщині,Італії,Швейцарії,Австрії,Чехії,Німеччині,Словенії та Франції. В кожній країні своя специфіка і тому сприймайте статтю виключно як базову інформацію !
 
Приклад маршруту Київ-Прага можна подивитись тут  


Загальне:

 
Ціни на поїзди в Європі високі. Але є проїзні квитки,групові квитки, регіональні  квитки, акції тощо за рахунок яких можно добре зекономити! Про акції дивіться на сайтах залізниць.

Є ще така особливість як знижки на квитки туди-назад. Іноді вони можуть досягати 50-70%.

Також в Європі діє аналогичне до нас правило, що при перетині кордону ціна збільшується.

Тому для економії можно шукати варіанти "розбити" поїздку по кордону - тобто купити квиток до останньої станції однієї країни, потім на одну зупинку аби переїхати кордон а потім вже внутрішній квиток по іншій країні. І це все на один поїзд. 
 
У більшості країн Європи проїзний квиток складається з двох складових : квитка та резервації (плацкарти).
 
Квиток - дає право на проїзд по вибраному маршруту в поїздах вибраної категорії в дати дії квитка. Без конкретного поїзда чи місця для сидіння! Це значить що якщо у вас квиток на проїзд з пункту А в пункт В через пункт Б то ви можете по ньому проїхати будь-яким поїздом (на якій діє квиток) з А в Б, там провести н-годин (скільки дозволено по квитку) а потім сісти в поїзд з Б до В.

Ну і т.як тариф зазвичай регресивний (чим більше відстань тим менше коштує 1 км поїздки),тому для економії можна спеціально просити квиток на максимальну далеку відстань (головне лише вкластися в термін дії квитка. Він може бути як і 24 години,так і 12 годин - треба питати). 
 
Резервація - конкретне місце у конкретному поїзді на конкретну дату.
 
В деяких поїздах для проїзда треба лише квиток і резервувати конкретне місце не можно (в більшості це регіональні поїзди,аналог наших електричок),
в деяких резервація в сидячий вагон не обовязкова але її можно зробити (т.як поїзди «гумові»,то в пікову дату може виникнути ситуація що всі сидячі місця будуть зайняті і без резервації треба буде стояти в тамбурі ,
в третіх резервація обовязкова. Зазвичай, це швидкісні поїзди та поїзди з лежачими вагонами.
 
Для прикладу, якщо є квиток 2 класу без резервації,то в поїзді треба шукати вагон з написом 2 (другий клас) та з намальованим кріслом (сидячий вагон) а потім сідати на будь-яке вільне місце .

Не варто лякатись пересадок по 4-5 хвилин - в Європі поїзди узгоджені,тому у разі запізнення або інший поїзд почекає, або можете спокійно їхати по цьому квитку в наступному поїзді.

 
 

Квитки

 
Зручніше всього або мати глобальний проїзний квиток, або купити заздалегідь по інтернету. Якщо ж на місці то можно в касах або в автоматах. Другий варіант зручніший, бо в касах можливі великі черги (як у нас)  і касир не завжди буде розуміти що ви від нього хочете !


Якщо вам треба резервація не забудьте нагадату про це касиру!

Є ще варіант купівлі квитка через е-мейл (наприклад у Австрійських Залізниць).
 
Увага : в деяких країнах квиток треба валідувати перед посадкою в поїзд. На вокзалах стоять спеціальні автомати, які пробьють на квитку дату та час. Без валідації квиток буде вважатись недійсним. Це стосується ,наприклад, Італії та Франції.
 
Квитки перевіряють контролери. І ставить свій штамп. Якщо поїзд їде через декілька країн то відповідно буде і декілька перевірок. Тому не дивуйтесь якщо вас в 3 ночі ввічливо розбудять і спитають незнайомою мовою ваш квиток 
 
В деяких країнах і поїздах можно купити квитки прямо в поїзді, але це скоріше вийняток і квитки треба купувати заздалегідь. В Європі ніхто не буде слухати ваші виправдання чьому ви не купили квиток а просто оштрафують вас на немаленьку суму 
 
Приклад онлайн квитка німецьких залізниць. Куплений по спецакції : 

1. Квиток другого класу на маршрут Берлін - Прага
2. Через такі-то міста, поїзд ЕС179
3. Написано що квиток проданий по спеціальному тарифу
4. Квиток є з резервацією на поїзд 179 на 20.09, вагон 259, місце 95

Другий - квиток Чешських залізниць без резервації

Маршрут - Praha - Summerau GR ( кордон з Австрією) без резервації і конкретного поїзда. Видно що він дійсний на 1 день.

 
 
 Глобальні проїзні квитки
 
Для великих подорожей по Європі де планується постійно міняти країни оптимальний варіант - це глобальний проїзний квиток Interrail ( для неєвропейських резидентів є аналогічний EURAIL)
Офіційний сайт :
 
Є багато різних варіантів квитків, можно подивитись на сайті. Купити можно або по інтернету заздалегідь та отримати поштою, або вже безпосередьно на місці.
 
Я купував на головному вокзалі Берліну, по часу це зайняло 5 хвилин. Ніяких комісій, сума відповідає вказаній на сайті. Для купівлі треба паспорт, квиток іменний.
Для молоді до 26 років знижки!
 
Квиток дає право проводж терміну дії квитка їздити в сидячих вагонах вибраного класу поїздів по всій Європі.
Але за швидкісні поїзди,нічні поїзди та на деякі маршрути треба доплати.
Повної інформації немає, краще перепитати у провідника чи в інформаційному центрі на вокзалі.
Базова інформація про доплати на http://www.interrailnet.com/ та http://www.interrail.net /
 
Я користувався квитком 10 днів з 22. На квитку є 10 граф, в які я ручкою повинен записати дату поїздки. Без дати поїздки квиток вважається недійсним. Для нічних поїздів є правило : треба писати не день посадки, а день прибуття. Тому можно спробувати схитрити – якщо ви вже використовували квиток в цей день то не писати завтрашню дату в сподіванні  що контролер не зверне увагу (або не в курсі правила) і зекономити один день.

Цей квиток зекономив мені під час моєї поїздки більше 300 євро!



Квиток Interrail. Треба написати дату поїздки в поле!
 
 

Всередині

 
У європейських поїздах ,зазвичай, немає провідників (вони є лише в нічних вагонах з лежачими місцями). Ніхто не буде будити вас за півгодини до потрібної станції, пропонувати чай і т.д. Проте є і плюс – немає санітарних зон. Двері на зупинках відкриваються вручну (або натисканням кнопки, або просто силою). Іноді в вагонах є інформаційне табло на якому написана наступна станція. Тому аби вийти на потрібній вам зупинці треба або орієнтуватись на розклад,або питати сусідів.
 
Вагони бувають двох класів : 1 та 2-го. Далі буду розглядати тільки другий клас.
Він в  свою чергу може бути сидячим вагоном, лежачим («кушетом»), спальним («купе»).
 
Сидячі – як і стандартна компоновка 2 на 2 (приблизно як у нас в електричках,але в кожному ряду не по 3, а по 2 сидіння),  так і окреми кондиціоновані купе з сидячими місцями один напроти одного.
В Німеччині,Австрії,Італія 6-місні , в Чехії,Польщі,Словаччині 8-місні .  А в австрійських «сидячках» крісла так розкладаються,що можно зробити один великий диван на все купе
 
В сидячих вагонах купе зазвичай на замок не закривається,тому будьте обережні зі своїми речами. В Польщі доволі часто зустрічаються випадки ночних крадіжок в поїздах.
 
В принципі, можно сміливо брати сидячий вагон навіть в нічний поїзд – в більшості випадків він буде напівпорожній і ви зможете зручно виспатись розвалившись на сусідні крісла
 
«Кушет» - це як наше купе,тільки не дві полки а три і вужче.  Тобто 6 людей всередині. Відповідно там дуже незручно і мало місця для багажу.
 
Щодо розеток – так вони зазвичай є в вагонах нового типу і немає в вагонах старого типу. В Австрії і Німеччині можете розраховувати на їх наявність , а от наприклад в Італії вони будуть лише  в «крутих» поїздах.

сидячий вагон
Типовий старий сидячий вагон 2 класу "закритого"  типу. 

відкритий 2 клас
   Типовий сидячий вагон 2 класу "відкритого"  типу. 

кушетка
Типовий інтерьєр лежачого вагону типу "кушетка". Видно три полиці!
 

Вокзали

 
Європейські вокзали більше нагадують наші ТРЦ (торгівельно-розважальні центри) аніж вокзали в нашому сприйняті. Безліч кафе,магазинів тощо. Є і вся потрібна інфраструктура – каси,камери схову,інформаційні кіоски тощо. Камери схову краще використовуйте автоматичні (якщо є вибір) так дешевше і зручніше.
 
Спитати розклад можна у довідковій - шукайте літеру I та напис "information".
Потрібний маршрут, номера поїздів і місце пересадки вам надрукують на клаптику паперу.

В деяких країнах є автомати,де можна подивитись розклад - наприклад в Німеччині. 
Але безкоштовної комфортної цілодобової зали чекання зазвичай немає. Трохи інша річ – це вокзали країн колишнього «соцтабору» ,до яких ще не дійшла реконструкція. Вони то схожі на наші вокзали, але там повно маргінального елементу – бомжів,циганів тощо. Особливо це стосується Польщі,Угорщини,Словаччини. Тому ночівля на вокзалі – дууууже погана ідея!
 
Розклад намагаються писати по стандартам – на відправлення на плакатах жовтого кольору,прибуття білого. Він містить у собі номер поїзда, станцію прямування,проміжні станції по маршруту та примітки. Наприклад R в квадраті означає що в цей поїзд обовязкова резервація, два схрещених молоточки – що поїзд курсує тільки по будням тощо.
 
Для швидкісних та нічних поїздів ще пишеться схема состава. Це дуже корисна інформація, т.як поїзд іноді стоїть по 1 хвилині навіть на великих станціях. Для Європи цілком нормальна ситуація коли поїзд являє собою «збірку солянку» - наприклад поїзд Відень-Варшава містить лише декілька вагонів Відень-Варшава,решта безпересадочні вагони (Відень-Краків,Відень-Київ,Відень-Берлін). Тому треба уважно дивитись куди сідаєш, аби не прокинутись за сотні кілометрів від пункту призначення
 


вокзал мюнхена
Вокзал Мюнхена
автомат ДБ 
 Автомат з продажу квитків німецьких залізниць
 

Також дуже багато корисної інформації http://railwayclub.info (російськомовний форум)


Непоганий сайт з загальним описом залізниць країн Європи тут  http://europetrainsguide.com 
  
 
Сайти залізниць 

 

   Увага! На деяких сайтах треба купувати онлайн-квиток лише своєю власною кредиткою, інакше можливі проблеми при перевірці! Читайте уважно правила!!
       

http://cp.atlas.sk/vlakbus/spojenie/ - розклад поїздів та автобусів по Словаччині

 

http://www.slovakrail.sk/ - сайт словацьких залізниць. Через інтернет продаються дешеві акційні квитки як міжнародні,так і по країні!
 
http://www.mav.hu/ - сайт угорських залізниць. Можливість купити квитки на внутрішні поїзди через інтернет. Онлайн продаж працює лише на угорській мові І на внутрішні поїзди
 
http://www.bahn.de/ - cайт німецьких залізниць. Можливість купувати квитки онлайн майже на всі напрямки,де хоча б одна з станцій є німецькою! Інтерфейс багатомовний. Через інтернет продаються дешеві акційні квитки!
 
http://www.citynightline.ch/nachtzugreise/view/en/index.shtml - сайт системи нічних поїздів по Західній Європі. Можливість купувати всі квитки онлайн! Інтерфейс багатомовний. Через інтернет продаються дешеві акційні квитки!
 
http://www.tgv-europe.com/ - сайт французьских залізниць. Можливість купувати квитки онлайн майже на всі напрямки,де хоча б одна з станцій є французською! Інтерфейс багатомовний. Через інтернет продаються дешеві акційні квитки!
 
http://www.thalys.com/ - поїзди до Бенилюксу та прилеглим регіонам Франції та Німеччині.Інтерфейс багатомовний.Через інтернет продаються дешеві акційні квитки!
 
http://www.oebb.at/en/ - сайт австрійських залізниць. Можливість купувати квитки онлайн майже на всі напрямки,де хоча б одна з станцій є австрійською ! Інтерфейс багатомовний.Через інтернет продаються дешеві акційні квитки! Інші акційні квитки можно замовити по електроній пошті!
 
http://pkp.pl/ - сайт польских залізниць. Можливість купувати квитки всередині Польщі на дорогі та швидкісні поїзди (тобто все без приміських,по нашому "електричок" та міжнародних)   ! Інтерфейс багатомовний.  Через інтернет продаються дешеві акційні квитки!  
 
http://www.cd.cz/ сайт чешських залізниць
Можливість купувати квитки через інтернет на всі внутрішні поїзди та на частину міжнародних. Інтерфейс багатомовний.Через інтернет продаються дешеві акційні квитки!  

www.idos.cz/ - розклад поїздів та автобусів по Чехії
 
http://trenitalia.com/ - сайт італійських залізниць. Можливість купувати квитки онлайн майже на всі напрямки,де хоча б одна з станцій є італійською ! Інтерфейс багатомовний. Через інтернет продаються дешеві акційні квитки!


P.S Фотографії брались з інета. Виключно в інформаціних цілях!
 

 

Comments: