Орбіта, Чигиринська АЕС та околиці

 

IMG_2951


Звіт про похід вихідного дня східною Чигиринщиною (Адамівка – Чигиринська АЕС – Орбіта – Чигирин)

  1. 1.Загальна інформація.

Вид туризму: пішохідний

Район подорожі: східна Чигиринщина

Кількість учасників: 8

Строки проведення: 08 січня – 09 січня 2012 року

Довжина маршруту: 42 км.

м. Київ – поворот на м. Чигирин траси Канів – Чигирин - Світловодськ (Р10) – закинутий аеродром – порт «Адамівка» - с. Рацево – стоянка на березі водосховища на північ від с. Вітово – радіальний вихід бетонкою до водосховища поблизу великої коси – Чигиринська АЕС – радіальний вихід до гирла Тясьмина з заходом до дитячого будинку в лісі – Орбіта – вихід на трасу Р10 на північ від Чигирина – м. Київ

 

  1. 2.Інформація про район подорожі

Район подорожі знаходиться на сході Чигиринського району Черкаської області на межі з Кіровоградською та Полтавською областями. В регіоні відсутнє залізничне сполучення, регулярне транспортне сполучення наявне лише з обласним центром (м. Черкаси), також відсутні діючі промислові об’єкти, що в цілому свідчить про депресивний характер регіону.

Визначним об’єктом регіону є недобудована Чигиринська АЕС та селище Орбіта, функціонально призначене для проживання будівельників та енергетиків. Після 1986 року будівництво цієї, як і деяких інших АЕС, було зупинено, в 90-х роках селище було ще більш-менш обжитим, зараз же там проживає десяток мешканців. Жилі будинки, інфраструктура, промислові об"єкти стоять закинуті, розграбовані, проте доступні для безперешкодного огляду.

Також певний туристичний інтерес становлять порт «Адамівка», елеватор та перевалочна база компанії «Нібулон» а також насосна станція в гирлі Тясьмина, що забезпечує перекачування Тясьмина у Дніпро. Умовний інтерес становлять повністю зруйнований аеродром сільської авіації, специфічна архітектура та планування села Рацево, перенесеного з затоплюваної водосховищем ділянки, а також різноманітність видів дорожного покриття (в особливості – бруківка в районі села Рацево).

Цікаві пам’ятки архітектури наявні у Чигирині та Суботові, у с. Стецівка розташовано скансен та музей млинарства, проте до нашого маршруту відвідування цих населених пунктів не входило.

Серед природних об’єктів безперечно слід відзначити дніпровські кручі над водосховищем на північ від с. Вітово, за осіннього рівня води, відступаюче водосховище утворює незаймані та красиві пляжі з дрібним піском та чудовими краєвидами. Зважаючи, що саме тут розташовано найширше місце Дніпра (понад 40 км.), краєвиди набувають абсолютно «морського» характеру.

 

  1. 3.Варіанти під’їзду та від’їзду

Складність організації закидки та викидки по маршруту зумовлена відсутністю залізничного сполучення у регіоні а також практично повною відсутністю прямого сполучення між містами Чигирин та Київ.

При плануванні маршруту було розглянуто наступні варіанти організації закидки та викидки:

3.1.  Київ - Шевченка - Черкаси залізницею, маршрутка Черкаси-Чигирин. Назад так само. Переваги - бюджетність, надійність. Недоліки – необхідність двох ночівель на вокзалі, втрата часу на саме пересування.

3.2.  Київ – Черкаси та Черкаси – Чигирин маршрутками, виїзд з Києва увечорі останньою маршруткою, ночівля в наметах в районі дамби, виїзд з Черкас першою маршруткою до Чигирина. Назад виїзд з Чигирина останньою маршруткою з розрахунку встигнути на останню маршрутку до Києва. Переваги – відносна бюджетність. Недоліки – необхідність зайвої ночівлі, загальна не комфортність проїзду у маршрутці, втрата часу при викидці.

3.3.   Пряма маршрутка Київ - Чигирин. За отриманою інформацією на маршруті ходить лише один автобус в незручний час (виїзд з Києва о 17-30, виїзд з Чигирина близько 8-ї). Варіант було відкинуто як такий, що призводить до нераціональної втрати часу.

3.4.  Орендований мікроавтобус Київ - Чигирин - Київ. Переваги - оптимальне викорстання часу, безпересадочність, змога почати/закінчити маршрут там де зручно. Недоліки – небюджетність.

В цілому після проведеного опитування групою було цілком виправдано обрано варіант 3.4., орендовано восьмимісний мікроавтобус з вартістю проїзду 3,2 грн./км, також водію необхідно було надати гроші харчування на проживання (в Чигирині є лише один готель – «Чигирин», в інтернеті наявна недостовірна інформація про розташування готелю «Шпола» в «Чигирині», ця інформація не відповідає дійсності). Телефон водія 067 449 23 64 (Слава).

 

  1. 4.Опис проходження маршруту (Щоденник маршруту).

1-й день, 08.01.

07:50 – виїзд з м. Києва

11:25 – вихід на повороті в Чигирин. Рух дорогою в напрямку аеродрому. З траси Р10 до аеропорту відходить атмосферна стара бруківка, встановити період її прокладення не видається можливим, в подальшому бруківка нам зустрічалась ще кілька разів.

11:55 – аеродром сільської авіації. Фактично від аеродрому залишилась купа битої цегли та пара свай від адміністративного приміщення а також заросла бур’яном злітно-посадочна смуга. Особливого інтересу не представляє.

12:05 – вихід до порту «Адамівка». З бруківки на півдорозі до траси Р10 звернули наліво та рухались ґрунтовкою вздовж лісосмуги, через 3,5 км. вийшли на асфальтовану дорогу до порту. За 500 м. до порту праворуч розташований старий елеватор.

13:45 – порт «Адамівка». Порт виглядає дуже атмосферно, акваторія порту огороджена мальовничими молами, створюється відчуття укріпленого форту. Під козирком приміщення порту стоять кілька гармат 17-го століття, що підсилює атмосферу. В порту загалом дуже затишно і комфортно, є невеликий причал для екскурсійних катерів. Під козирком ми влаштували перекус.

14:40 – вихід з порту в бік села Рацево. Від асфальтованої дороги що веде до порту, до села повертає бруківка.

15:20 – зупинились в селі поповнити запаси води, вода в селі подається через водогін по колонкам, але село досить таки пусте, тому необхідно пошукати мешканців або ж набрати воду на покинутих подвір’ях (що не рекомендується). Ліворуч від центральної вулиці у контейнероподібній споруді розташовано магазинчик.

15:40 – вийшли в напрямку стоянки на березі водосховища на північ від с. Вітово. Вздовж водосховища на віддаленні бл. 400 м. йде грунтова дорога, ліворуч і праворуч за лісосмугою рілля. Така ж сама картина була і обабіч попередніх доріг.

17:10 – стали на стоянку на мальовничій кручі над водосховищем. Навісили мотузки, провели тренування мотузкової техніки на піщаних стінках над водосховищем.

Денний кілометраж 18,6 км.

2-й день, 09.01.

6:00 – підйом.

8:00 – вихід в напрямку Чигиринської АЕС дорогою вздовж берега.

8:30 – приблизно через 2,5 км. направо відгалужується бетонка до Орбіти, наліво йде дорога з розбитим асфальтовим покриттям. Ще через 200 метрів одразу за піщаним кар’єром наліво відгалужується бетонка довжиною 1 км., зробили по ній радіальний вихід. Незважаючи на велику кількість слідів автотранспорту, зрозуміти призначення бетонки не вдалось – вона обривається на березі водосховища, ніяких інших об’єктів там немає. На картах двох наших ДЖПС-навігаторів бетонка була позначена як мол посеред водосховища =) Втім, краєвиди мальовничі, на півночі розташована цікава коса, заросла деревами (в високу воду очевидно вона стає островом).

9:05 – повернулись з радіалки, виходимо безпосередньо до АЕС. Майже одразу ж з-за дерев виступає труба АЕС, приблизно через 1,4 км. з дороги направо звертає ґрунтовка після якої до АЕС варто вийти навпростець, бо дорога робить гак.

9:30 – стали біля АЕС, станція надзвичайно атмосферна, навколо неї в радіусі 500 метрів знаходяться інфраструктурні об’єкти різноманітного призначення та ступеня готовності.

9:40 – робимо радіальний вихід до гирла Тясьмина, по дорозі проходимо через велику чергу з вантажівок, що завантажуються та розвантажуються на досить таки масштабному елеваторі зерноторгівельної компанії «Нібулон», далі бетонка йде мальовничою дамбою прямо над водосховищем, дамба захищає долину Тясьмина від затоплення, з неї дуже добре видно, що долина лежить нижче рівня водосховища.

10:15 – насосна станція в гирлі Тясьмина. Досить цікава споруда, також уваги заслуговує шлюз і підстанція. Недалеко від станції на правому березі Тясьмина розташовано невеликий магазин.

10:45 – виходимо від насосної станції в бік дитячого будинку в лісі, до нього наліво відгалужується дорога симпатичним сосновим лісом. Дитячий будинок знаходиться в хорошому стані і за деякими ознаками був трансформований у базу відпочинку чи щось подібне. Навпростець через той же ліс а потім – через мальовничі яри і пагорби виходимо до АЕС.

11:30 – Чигиринська АЕС. За допомогою підставлених дверей (з оберненої на північний захід сторони) вилізли на дах енергоблоку, звідти відкривається цікава панорама. Вилізти на саму трубу АЕС (висота – понад 100 м.) досить складно через відсутність нижніх секцій драбини.

12:25 – виходимо в бік Орбіти по азимуту, на фоні «польових» краєвидів попереднього дня – сосновий ліс та пагорби радують око і ноги =)

12:55 – проходимо біля колишнього будинку культури, він знаходився ліворуч від дороги та по знімкак Гугла був ще живим, проте в реальності виявився купою битої цегли, до якої ведуть кілька широких сходинок. Тут і далі – місцезнаходження та тип конкретних споруд визначався на базі інформації ресурсу http://wikimapia.org та в цілому відповідає дійсності.

13:00 – стаємо біля приміщення колишньої кулінарії. На підході до неї стався не дуже приємний інцидент – нами було втрачено фотоапарат, який підібрали дві місцеві школярки, що йшли нам назустріч. Після півгодинних пошуків фотоапарату групою, школярки з не до кінця зрозумілих мотивів фотоапарат вирішили повернути.

Група викликала не дуже здоровий інтерес з боку кількох місцевих мешканців, не рекомендується залишати речі без нагляду, слід вживати відповідні заходи безпеки.

Також слід зазначити, що водопостачання в Орбіті немає і вода доставляється або водовозом, або місцевими з найближчого хутора. До хутора з криницею можна потрапити рухаючись через ліс повз кладовище стежкою, не доходячи до дороги на с. Вітове.

Стали на обід в приміщенні кулінарії, а де ж іще слід обідати у поважаючому себе місті енергетиків? =)

З об’єктів, що заслуговують на увагу в самій Орбіті, слід відзначити двоповерхове приміщення кулінарії з їдальнею (жовто-коричневого кольору), біле двоповерхове приміщення універмагу, продуктовий склад, що розташований у сотні метрів на північ від кулінарії, та, безперечно, відселені дев’ятиповерхівки. В усіх спорудах всередині майже повністю розграбовано, проте відносно чисто та не дуже «вандалізовано», також усюди можна вилізти на дах – особливо цікаві краєвиди відкриваються з дев’ятиповерхівок – навколо суцільний ліс та видніє труба АЕС. При пересуванні спорудами слід дотримуватись заходів безпеки, стан споруд місцями незадовільний.

16:35 – вийшли з Орбіти бетонкою в напрямку примикання до траси. Вздовж бетонки розташовані підстанція, пожежна та фекальна станції а також домобудівельний комбінат, проте детальний огляд цих об’єктів ми не здійснювали через незадовільні погодні умови. Загалом також варто рекомендувати принаймні частину пересування в бік Чигирина здійснювати лісом на північ від бетонки.

18:55 – вийшли на трасу, сіли в маршрутку. Неподалік від примикання траси знаходиться АЗС з магазинчиком.

22:20 – приїзд в Київ

Денний кілометраж 23,4 км.

 

  1. 5.Висновки та рекомендації за результатами походу

5.1.  Зважаючи на мінімальну кількість власне туристичних звітів по регіону, підготовку слід здійснювати на базі вивчення супутникових знімків та генштабівської кілометрівки. Також корисна інформація про регіон може бути одержана з 500-метрової карти Кременчуцького водосховища. До звітів нетуристичного характеру необхідно ставитись критично, також на нашу думку слід врахувати нижчевикладені рекомендації.

5.2.  Найкращий час для походу в регіоні - пізня осінь, коли немає ні листя, ні снігу, ні комах. Безпосередньо АЕС, Орбіта та їх околиці просякнуті атмосферою мертвого індастріалу, в обрамленні жовтих осінніх тонів це справляє незабутнє враження.

5.3.   При плануванні маршруту необхідно зважено підійти до включення порту «Адамівка» у маршрут – відвідання цього порту практично за будь-яких варіантів коштуватиме вам 4-5 ходових годин по дорогам, де єдиним пейзажем є розоране поле, депресивне село та миршаві лісосмуги. Сам порт безперечно є об’єктом цікавим, тому треба розуміти, чим ви жертвуєте, щоб його побачити. З іншого боку до маршруту можна включати відвідини Чигирина, Суботова, Стецівки, залежно від туристичних пріоритетів та побажань групи.

5.4.  Плануючи час на огляд Орбіти та АЕС, я б радив не переоцінювати привабливість Орбіти – через незначну кількість об’єктів, у тому числі житлових будинків, а також через наявність сторонніх людей, враження покинутого міста не таке сильне як хотілось би. За суб’єктивними враженнями групи, АЕС була розцінена як значно більш цікавий та атмосферний об’єкт.

5.5.  Придатні для безпечної та комфортної ночівлі у наметах стоянки з дровами знаходяться на березі водосховища на північ від сіл Рацево та Вітово а також у сосновому лісі навколо Орбіти та АЕС.

5.6.  Наявні у регіоні бруківка а також бетонка дуже швидко збивають ноги, оточуючі їх пейзажі приїдаються. Принаймні в околицях АЕС та Орбіти рекомендується пересуватись лісом, він досить чистий і зручний для руху.

5.7.  Якщо принципово відкидати набір води з водосховища – необхідно детально розпланувати графік набору води, оскільки густина заселення регіону незначна, а в Орбіті відсутнє водопостачання.

 

  1. 6.Матеріали та фотографії

Маршрут на супутниковому знімку- http://photo.grjada.org.ua/main.php?g2_itemId=94790&g2_imageViewsIndex=1

Фотографії з походу - http://photo.grjada.org.ua/main.php?g2_itemId=94511

Comments: